Chřipku a nachlazení ČípkyZobrazit popis kategorie

Chřipka a nachlazení je jedno z nejčastějších onemocnění zejména podzimního a zimního období. Ačkoliv mají obě onemocnění zpravidla podobné příznaky, jedná se o 2 různé nemoci.

Chřipka je nakažlivé virové onemocnění, které způsobuje RNA virus. Její nástup je obvykle velmi rychlý, doprovází ji silné bolesti hlavy, kloubů a svalů, celková slabost a horečka. Následně se může přidat rýma a kašel. Délka léčby je zpravidla 1 – 2 týdny. Proti chřipce se můžeme nechat očkovat. Nejvhodnějším měsícem pro očkování je září.

Naproti tomu nachlazení je lehčí virovou infekcí, které se projevuje rýmou, kašlem, zvýšenou teplotou a případně bolestí v krku. Trvá několik dní až týden.

Jak chřipku léčíme? Základem je klidový režim, tzn. poležet si pár dní v posteli – a to platí i pro všechny workoholiky. Klidem na lůžku totiž zkrátíte onemocnění na minimum a předejete komplikacím. Dále používáme léčivé přpravky na snížení teploty a na bolesti (zpravidla s obsahem Paracetamolu nebo Ibuprofenu). Oblíbeným přípravkem je i Acylpyrin, který snižuje teplotu, potlačuje bolest a mírní projevy zánětu (není však vhodný pro osoby s citlivým žaludkem, dále pro lidi užívající Warfarin a nesmí ho používat děti do 16 let).

Nejoblíbenějšími přípravky na léčbu chřipky či nachlazení jsou horké nápoje (Coldrex, Paralen Grip či Vicks), které působí rychle a vhodně doplňují pitný režim. Obsahují paracetamol na snížení horečky a proti bolesti a dále obsahují látku (phenylefrin) na uvolnění ucpaného nosu. Obsahují i vitamin C, proto tyto nápoje nikdy nezaléváme vroucí vodou. Ideální teplota je kolem 60°C. Některé druhy (Coldrex MAXGrip a VICKS Forte) mají zvýšený obsah paracetamolu, proto jsou vhodné pro osoby nad 65 kg váhy. Používání horkých nápojů je omezeno u lidi se závažnou hypertenzí, s těžkou poruchou jater či u osob se zákalem.

Další léčba se doporučuje dle příznaků, tzn. rýmu léčíme používáním nosních sprejů či kapek (Muconasal, Olynth, Otrivin, Vicks aj.) a kašel léčíme vhodnými kapkami (Stoptussin, Bromhexin, Mucosolvan), sirupy (Mucosolvan, Robitussin, Hedelix) či ve vodě rozpustnými tabletami (ACC, NAC apod.). Léky na kašel vždy vybíráme podle druhu kašle – tuto skutečnost vždy konzultujte s vaším lékárníkem.

Další variantou léčby chřipky jsou tablety, které kromě paracetamolu obsahují i látku na odkašlání (Coldrex , Theraflu) nebo naopak látku na suchý kašel (Paralen Grip chřipka a kašel).

Účinky léčivých přípravků podpořte i pitím bylinných nebo zázvorových čajů, které můžete osladit medem a ochutit citronem.

Pro vhodné doplnění léčby použijte prsní balzámy, které velice dobře pomáhají k uvolnění dýchacích cest.

Další značky:
Zavřít rozšířený výběr